Antal Besökare

fredag 30 juli 2021

Favorit i Repris: Shirley MacLaine "I Love It"

Dagens Dans-Video har hela juli "Favoriter i Repris" som tema - och det gör jag för att det är många av er som inte bläddrar i arkivet och även om ni gör det kanske ni inte hittar godbitarna som är väl värda att ses igen. Är ni nya på bloggen så har ni garanterat missat dessa, men som sagt - de tåls att se om och om igen. Idag har jag valt ett nummer ur en tv-show som påverkade mig väldigt mycket. När jag växte upp så hade vi bara två kanaler och man visade inte särskilt mycket show och dans på tv då. Inte nu heller egentligen, men då var det TORKA. Jag skaffade VHS-bandspelare 1978 och spelade in varenda tv-show som sändes och de banden slets nästan ut totalt. 1979 sände man "Shirley MacLaine at the Lido" - en ganska tunn soppa där Shirley mest gick runt i Paris och myste, men gjorde också en hel del nummer på Lido's scen. Ibland själv, ibland med t.ex Charles Aznavour, Tom Jones m.fl. Det här var under den period då Shirley var en av de bästa entertainers man kunde se. Inte världens bästa sångerska men precis som med Lill-Babs så trodde man på henne, man kände med henne. Och Shirley slarvade aldrig bort något. Alltid förberedd, repeterad och klar. Hon hade alltid samma lilla team med dansare och Alan Johnson som hennes stilsäkre koreograf. Jag älskade det här numret. Det är Showbiz, det är showdans, det är hela känslan. Bygget av numret är topp och på den tiden hade man inte in-ear och sånt och att lämna bort och hämta mikrofonen fick man också räkna in i koreografierna. I love it.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar