Antal Besökare

måndag 26 juli 2021

Favorit i Repris: La La La Human Steps "Amelia"

Dagens Dans-Video är ett klipp ur La La La Human Steps "Amelia" från 2002. Jag lade upp det klippet här på bloggen 21 augusti 2012 som video nummer 160. Då hade jag hållit på i drygt ett halvår med att lägga upp en ny dansvideo varje dag. Nu har det gått lite mer än 9 år sen dess och jag har fortsatt med att lägga upp en ny video varje dag - så nu är vi uppe i över 3.700 dans & show-videos. La La La Human Steps är en världsberömd contemporary-dansgrupp från Quebec i Canada som grundades 1980 och höll på ända fram till 2015. Kända för sin energiska och akrobatiska stil med otroligt snabba rörelser. En av deras mest kända rörelser - deras 'signature move' var "the barrel jump" - ett nästan helt omöjligt vertikalt hopp - som en tour en l'air fast vertikalt. Samtidigt var de lite punkiga och provokativa. Jag såg dem ett par gånger på Dansens Hus. Galet bra. Efter att ha sett "Amelia" på video så trodde jag att det var trickfilmat, då det verkar nästan omöjligt att röra sig så snabbt och sen stå blickstilla. Men det var ännu mer imponerande live. Det var inte upp-speedat. De dansar så här tekniskt briljant perfekt. Oöverträffade i sin briljans. En av de bästa contemporary-grupper som funnits. Här ser vi Mistaya Hemmingway och Jason Shipley-Holmes som dansar. Och det är SÅ snyggt filmat. Ljuset, bilderna, dekoren!!! OMG.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar