Antal Besökare

måndag 19 juli 2021

Favorit i Repris: Banquine "Journey of Man"

Dagens Dans-Video är en Favorit i Repris från april 2012, precis när jag hade börjat med den här bloggen. Det är ett klipp med Banquine-ensemblen från Cirque du Soleil-föreställningen "Quidam". Men här ingår det i filmen "Journey of Man" - en 30 minuter lång film som Cirque gjorde för IMAX-biograferna, så det var gigantisk filmduk och superljud. Nästan som att uppleva numret live. Men det är en av mina favoritakter av Cirque du Soleil's alla shower. Jag såg "Quidam" i Köpenhamn när Staffan Söderbergh bjöd dit mig. Då han jobbar som gymnastikcoach så har han träffat representanter från Cirque på varenda internationell gymnastiktävling, så de bjöd honom till Köpenhamn. Vilket innebar att vi fick komma in bakom och se hela maskineriet och hela "staden" de hade byggt upp bakom, med skolor, restauranger, bostäder, läkarmottagningar etc. Mest fascinerande var hela backstage som var en kopia av scenen, där man kunde värma upp, få massage, laga kostymer etc. Efter varje föreställning gick inhouse-director igenom HELA föreställningen på video med hela ensemblen. VARJE GÅNG. Känns kanske lite överdrivet men det är flera 100 moment som är på liv och död om en lina dras för sent eller ett dekorelement fastnar. Jag älskar det här numret som kanske inte direkt räknas som dans, fast det är mycket välkoreograferat och känns som det lika gärna skulle kunna vara ett nummer som ingår i en musikal. Känns som en blandning av Les Miserables och cirkus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar