Antal Besökare

tisdag 20 juli 2021

Favorit i Repris: "Cinema Italiano" from "NINE"

Dagens Dans-Video är en Favorit i Repris som jag lade upp i maj 2012 när jag precis hade startat min blogg, så den här hade nummer 49. Sen har åren gått och jag har lagt upp en ny video varje dag så nu är vi uppe i över 3.700. När jag började bloggen trodde jag att jag max skulle kunna lägga upp två eller tre hundra videos. Jag trodde inte ens det fanns så många. Eftersom de nu är samlade på ett och samma ställe så har min blogg blivit utnämnd till Världens Största Arkiv med Dans & Show-Videos. Idag handlar det om ett nummer hämtat ur filmversionen av musikalen "Nine". Den bygger i sin tur på Fellini's film "8 1/2" - så det här går varvet runt. Broadwaymusikalen "Nine" är en av mina favoritmusikaler och Tommy Tune's originalversion är magnifik. Så smart. Så snygg. Så innovativ. Jag såg den på Broadway med Raul Julia och jag såg den nåt år senare på OscarsTeatern med Ernst-Hugo Järegård som Guido Contini och en otroligt bra Siw Malmkvist som hans hustru Luisa. Siw var fenomenal. En roll man aldrig hade sett henne göra. Nu har hon bevisat gång på gång att hon är en fantastisk skådespelerska, men då var man helt knockad. Jag blev glad när jag läste att Rob Marshall skulle göra en filmversion av musicalen. Den kom 2009, men jag tyckte att han missade hela grejen. Han försökte göra en kopia av Fellini's film, där Tommy Tune gjort nåt helt eget. Den blev seg och tråkig. Dessutom tog man bort hälften av musiken och bytte ut flera av de stora låtarna. Den enda låt jag gillade var den här nya "Cinema Italiano" som man gav till Kate Hudson. Hon spelade också en karaktär som inte finns med i musicalen. En filmreporter som faller pladask för den store filmregissören Guido Contini som här spelas av Daniel Day-Lewis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar