Antal Besökare

lördag 17 juli 2021

Favorit i Repris: "Oh, it's a lovely war" from "STAR" 1968

Dagens Dans-Video är en Favorit i Repris som jag lade upp på bloggen i mars 2012. Det var samma månad som jag började med bloggen, så nästa år vid den tiden har det gått tio år!! Helt galet. Jag har alltså lagt upp en ny dansvideo varje dag i snart tio år!! Det här klippet kommer från en av de sista stora helaftonsfilmsmusikaler man gjorde. I början av sextiotalet fanns det många: "Sound of Music", "My Fair Lady", "Paint Your Wagon", "Oliver", "Hello Dolly" - det var alltså filmer som var över 3 timmar och de hade overtyr och paus mitt i när man fick gå ut och fika och sen in igen och se andra delen. Den här filmen heter "STAR" och kom 1968 och handlade om engelska stjärnan Gertrude Lawrence's liv och karriär. I huvudrollen Julie Andrews som faktiskt gjorde en väldigt bra huvudroll här, långt borta från Mary Poppins och Maria i "Sound of Music". Men filmen blev en flopp på biograferna. Jag har alltid gillat "STAR", med sina stora, splashiga, påkostade shownummer koreograferade av Michael Kidd. Det här är ett nummer i början av Gertrude's karriär när hon medverkar som en dålig ensemble-dansös i ett otroligt kul nummer "Oh It's A Lovely War" som hon totalpajar. Vem hade trott att Julie Andrews kunde vara så här kul. Superbra slapstick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar