Antal Besökare

söndag 19 juli 2020

Repris: "Tough Guys" Jeff Hyslop

Dagens Dans-Video fortsätter så här i sommarvärmen med repriser med videoklipp som jag lade upp när jag började den här bloggen för över 9 år sen. Den 18 maj 2011 lade jag upp det här klippet från en kanadensisk tv-show från 1981 med deras dansstjärna Jeff Hyslop som hette "Dancing Man". Jeff gör en hel massa olika dans-nummer med en ensemble och med gästartister. Det här var en show som visades på svensk tv och jag bandade den på min VHS-bandare, så det här klippet kommer från just det bandet. Då tyckte man att det var den coolaste show man sett. Men tiderna förändras. Nu får det här numret "Tough Guys" snarare en motsatt effekt. Så otroligt "tough" blir det inte. Frank Augustyn (känd kanadensisk balett-dansör) som motorcykelknutte dansar först med fyra "spättor", sen kommer Jeff Hyslop och allt blir någon sorts West Side Story-duell, där Jeff's karaktär känns omotiverat fjollig. Extra kul blir det när Jeff sliter av ärmen på skjortan och Frank drar ner en dragkedja till en ficka - som om det skulle vara nåt tufft. Men så här såg tv-shower ut i början av 80-talet. Dansstilen och koreografin var top notch då. Men jag älskar det här ändå. Det är så mycekt del av min uppväxt och utbildning och inspiration. Tack och lov att det fanns fler saker att inspireras av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar