Antal Besökare

tisdag 14 juli 2020

Repris: Liza Minnelli "I Gotcha"

Dagens Dans-Video är en repris igen. Det här klippet lade jag upp 9 april 2011 här på bloggen. Här är Liza Minnelli när hon var som absolut på toppen av sin karriär 1972 och gjorde en tv-special "Liza With a Z" som revolutionerade hela tv-världen. Här tog hon Joe Tex hitlåt och gjorde den till sin. Och som hon kan dansa. Det är ett supercool nummer. Liza hade precis slagit knockout på hela världen med sin roll som Sally Bowles i filmen "Cabaret" året innan. Bob Fosse som regisserade filmen, fick frågan om att göra en tv-special med Liza och han ändrade alla förutsättningar. Normalt sett så brukade tv-specials göras i studio under en vecka, ha 2-3 gästartister, dansare och sketcher. Han gjorde en soloföreställning med nyskrivet material från Kander & Ebb (som skrev "Cabaret") till Liza, tog in de bästa dansarna på Broadway och Halston gjorde kostymerna - och alltsammans filmades Live med publik på en teater - med filmkameror!!! Showen sändes i tv och blev en blixtrande succé. Nu blev det här normen på hur en show med en kvinnlig artist skulle se ut. Alla tog efter; Ann-Margret, Cher, Shirley MacLaine...och i Sverige: Lill-Babs, Eva Rydberg m.fl. Jag såg showen på svensk tv 1972 när den sändes EN gång. Då fanns inte video-bandspelare och sånt. Jag gick ut och köpte skivan dan efter och lyssnade och lyssnade och såg showen framför mig. Utan att ha dansat särskilt mycket koreograferade jag just "I Gotcha" för mig och Inger Johansson - en klasskompis, och vi uppträdde på olika parkkvällar, nöjesfält etc. Jag gjorde en humoristisk mim-show och det här numret lades in i mitten. Vi tävlade i olika talangtävlingar med numret och vann både lokalt och sen finalen i Stockholm. Av nån underlig anledning så fick vi följa med på ett stort dansevent i Stockholm och uppträda mellan Cullberg-baletten, Cramér-baletten och massa annat fint folk. Dagens Nyheter skrev en stor recension dagen efter och nämnde just "I Gotcha" och "Den här killen ska ni hålla ögonen på. Han kommer att gå långt." Så - tack Liza Minnelli för inspirationen och själva punkten som fick mig att börja med det här. Nånstans 2006 - 2007 så släpptes "Liza With A Z" på DVD och video för första gången sedan den sändes i TV - och jag beställde den på nätet och öppnade med darrande hand paketet när den kom, och satte den i dvd-spelaren och tittade på stor skärm. Och grät från början till slut. Jag mindes allt. Och den var lika bra nu som då. Jag vidhåller att detta är den optimala showen som någonsin gjorts. Här har du hela showen. Har du tid så titta på den - kolla vilken nerv, vilken leverans, vilken skärpa, humor, coolness och inlevelse. Den ser så enkel och avskalad ut, men fullständigt exploderar av talang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar