Antal Besökare

fredag 17 juli 2020

Repris: Cirque du Soleil "Banquine" from "QUIDAM"

Dagens Dans-Video är en repris på ett klipp jag lade upp här på bloggen 29 april 2011 för första gången. Det räknas nog mer till cirkus och akrobatik än ren dans, men jag tycker att de har lagt ner tid och möda på att koreografera hela numret så för mig känns det som en hybrid mellan dans, show, cirkus och akrobatik. Och musical faktiskt. Jag får nästan lite "Les Miserables"-vibbar när den här ensemblen gör "Banquine" ur Cirque du Soleil's show "QUIDAM". Här gör de numret fast i en kortfilm som heter "Journey of Man" som gjorde en längre runda på IMAX-biograferna världen över. Otroligt bra filmat. Storslaget och imponerande. Anledningen att vi ser en man och en flicka som tittar på hör till handlingen i filmen. Jag såg "QUIDAM" live i Köpenhamn för en massa herrans år sedan och då hade truppen som utför numret lagt till ännu mer hisnande tricks och kast. Helt sanslöst bra. Nåt av det mest imponerande jag har sett. Jag visade det här för musicaleleverna på SMU i våras bland en massa olika musicalnummer och alla pratade bara om det här efteråt. Har man aldrig sett Cirque du Soleil så är det här en bra ingång. Suveränt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar