Antal Besökare

torsdag 30 juli 2020

Repris: Tommy Rall i "Ring Around The Rosie"

Dagens Dans-Video är en repris på ett favoritklipp som jag lade upp redan 3 juli 2011 när jag hade hållit på med min blogg i bara 3 månader. Nu är det 9 år senare och jag tycker det är dags att titta på den här videon igen. Det är ett klipp hämtat ur filmen "Invitation to the dance" från 1956 som var en experimentfilm från MGM. Efter att ha gjort stora succéer som "Singin' in the rain", "An American in Paris" och "On The Town" m.m så ville Gene Kelly hitta nåt nytt och fick MGM att gå med på att göra en musicalfilm utan sång och tal, bara dans. Och väldigt konstnärligt också. Filmen består av 3 delar och en hette "Ring Around The Rosie". Det är en barnramsa och man byggde den på samma sätt - en kvinna på en födelsedagsfest får ett diamantarmband av sin make, hon är otrogen och hennes älskare tar det, och han i sin tur ger det till en annan kvinna osv. Till slut kommer armbandet tillbaka till kvinnan så cirkeln är sluten. Här ser vi fenomenale Tommy Rall i ett av avsnitten när en massa killar väntar utanför sceningången för att bjuda ut tjejerna i showen. Tommy var en av de bästa dansarna i Hollywood. Maskulin, stark, teknisk och fantastisk dansare. Klassiskt skolad men bra feeling för jazz och stepp och akrobatik. Älskar honom. Kolla även här när han dansar med Bob Fosse i "My sister Eileen". Två av mina favoriter möts. Oh be still my heart....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar