Antal Besökare

lördag 26 september 2020

Shirley MacLaine "Choreographers"

Dagens Dans-Video är nog en av mina mest sedda videos, eller mest kommenterade videos som jag nånsin lagt upp. Det är ett nummer hämtat ur en tv-special med Shirley MacLaine från 1980 som hette "Every Little Movement..." (en rad hämtad ur en musical som heter "Seesaw" - "Every little movement has a meaning of its own") Den här tv-showen vann en Emmy och jag hade haft VHS-spelare ti två år då, och när den visades på svensk tv så spelade jag in den. Den går knappt att hitta nånstans. På YouTube kan man hitta ett och annat nummer, men inte hela showen. Det här numret är rätt långt (men det är ju lördag) - det är över 12 minuter men det är en underbar liten lektion i hur olika koreografer hanterar en och samma låt. Här berättar Shirley och visar hur de olika koreografer hon jobbat med skulle göra "Sweet Georgia Brown" - Bob Fosse, Lester Wilson, Michael Kidd och så Shirley's egna koreograf Alan Johnson. Det är kul och det är väldigt bra gjort och jag tror att hon får alla att se de olika stilarna. Jag får nåt meddelande i veckan om att nån har kommenterat klippet. Och det är fans till Shirley MacLaine från hela världen. Hon var en fantastisk show-artist. Alltid bra material, bra tajt showkoreografi och då hon är en lysande skådis så kan hon leverera text och innehåll som få showartister. Tänk på att klippet är 40 år gammalt. Men det är fortfarande top notch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar