Antal Besökare

tisdag 29 september 2020

Favorit: Susana Paus "Los Chicos"

Dagens Dans-Video är en favorit som jag lade upp förra sommaren. Det var ett klipp jag råkade se på Facebook, men mindes inte vem som la upp det och jag letade och letade och letade i dagar, veckor och månader. Sen helt plötsligt ramlade jag över klippet och hittade den fantastiska katalanska koreografen Susana Pous, som tröttnade på karriären som aldrig tog fart i Spanien och flyttade till Cuba. Nu är hon en av de största koreograferna inom contemporary. Hon har en otroligt fysisk och brutal koreografi. Ta bara det här korta klippet ur något man kallar "Los Chicos" ("Pojkarna") där en manlig dansare "styr" en fullkomlig lealös och avslappnad manlig dansare. Jag förstår inte att han inte skadar sig. Det här är så brutalt och så totalt hämningslöst dansat. Nåt av det häftigaste jag har sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar