Antal Besökare

onsdag 4 mars 2020

Liza Minnelli & Joel Grey "Money, Money"

Dagens Dans-Video är det ikoniska shownumret ur filmversionen av musikalen "CABARET" från 1972. Här är det Liza Minnelli som Sally Bowles och Joel Grey som Emcee som dansar och sjunger "Money Money". Filmen regisserades och koreograferades av Bob Fosse och vann 8 Oscars. (Det året fick Bob Fosse även en Emmy för tv-showen "Liza with a z" och en Tony Award för musikalen "Pippin" - den trippelsegern är fortfarande oöverträffad). Jag är lite förvånad själv att jag inte lagt upp det här klippet tidigare, man jag trodde alla sett det...eller sett filmen... Men nu när jag undervisar mina elever på SMU i Musikalhistoria, så förstår jag att idag är det inte många som sett filmen. Det enda jag kan säga är: GÖR DET. Det är en suverän filmatisering av en musikal, i det närmaste perfekt. Perfekt casting, briljant kameraarbete, klippning och shownumren är forever classics. Finns det nån som kan göra ett stolnummer nu, utan att tankarna går till Liza och "Mein Herr"? Det är också svårt att göra rollen som Sally Bowles i vilken uppsättning av "Cabaret" som helst, för har man sett filmen så kan man inte få bort Liza från näthinnan. Hon ÄR Sally Bowles. Den ultimata Sally Bowles. Hon var 25 år när hon spelade in filmen - och den rolltolkningen blev den mest framgångsrika hon någonsin gjorde. Det är också ett ok att bära. Att aldrig kunna åstadkomma nåt som slår det första största man gjorde. Även om hon gjort fantastiska saker sen dess, men inget som slår Sally Bowles. This my friends, is magic.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar