Antal Besökare

söndag 1 mars 2020

HANS MARKLUND - SHOWDANSENS MÄSTARE

Dagens Dans-Video tar vid där gårdagens dokumentär "Hans Marklund - Showdansens Mästare" i SVT 2 slutade. Det var en dokumentär producerad av Nordisk Drama & Dokumentär och producenten Fredrik Stattin. En resa genom min över 40-åriga karriär som koreograf och regissör, och intervjuer med andra artister samt information om vad showdans är; var den kommer ifrån, vilka var pionjärerna, inspiratörerna etc.... Men det är svårt att få med allt som man gjort under 40 år. Det blir korta klipp och små inblickar i olika shower. Det skulle lätt kunna bli en hel tv-serie. Men om ni vill se mer kan ni titta här, där jag samlat en massa klipp av saker jag har gjort som finns tillgängliga på nätet. Först ut här ovan är "Rich Man's Frug" från "Peter Jöback i Musikalernas Värld" som jag gjorde 1997. Nästa är "Fashion Pack" med Christer Lindarw ur After Dark's 25-årsjubileum som jag gjorde 1996. Här kommer "Ladies" från "I grevens tid" - en storslagen show med Jan Malmsjö 1987, Anders Berglunds 20-mannaband, 8 dansare och Irene Lindh som primadonna. Här fick Malmsjö blomma ut i all sin glans. 5 plus i Aftonbladet!!! Vi hoppar fram och tillbaka i tiden. Här är en reklamfilm för Clearasil som gick på bio i 2 år runt 1985-1986. Det här var när vi ombildade min showgrupp KICKS och började spela in egna låtar. Vi gjorde en hel platta och en show på Berns som gick för utsålda hus ett helt år!! Reklamfilmen gjordes av ingen mindre än Roy Andersson. När SF fyllde 100 år så fick jag göra ett helt hyllningsprogram med Max von Sydow som konferencier och en massa roliga shownummer för varje årtionde. Så här började det. OBS. Filmen är INTE uppspeedad. Dansarna fick lära sig röra sig så där ryckigt. Jag gjorde väldigt mycket tv, 15 år på Allsång på Skansen, och flera gånger fick jag göra Nationaldagsfirandet - och jag fick dessutom göra om hela upplägget så det skulle bli mer underhållning och en roligare fest. 2007 fick de här fina barnen inleda firandet med att dansa "BomSickaBom" i de fina gränderna bakom scenen på Skansen. Jag har jobbat mycket med fantastiska eldsjälen Eva Johnson. Först när hon styrde Lasse Kühlers Dansskola, och sen när hon öppnade BASE23 med Anneli Alhanko. Jag tror att det är få som gjort så mycket för barn och ungdomsdans som Eva. 2003 bad hon mig göra ett stort nummer av "Cell Block Tango" ur "Chicago". Dom mimar till inspelningen, men det var väldigt kul att göra ett riktigt stort, fiffigt shownummer. Det här har jag gjort flera varianter på genom åren. Men det här var första gången. En av de mest avancerade shower jag nånsin satte upp på Hamburger Börs, det var nog Lena Philipssons "Agent 006" - en riktig actionmusical med slagsmål, biljakter och massor med dans. 12 dansare, 2 körtjejer (magiska systrarna Folkesson) och ett liveband. Och en massa dekor och superballa effekter. Första showen i stan med Vari-lights. Vi hade 25 årsjubileum för några år sedan med hela ensemblen och tekniken och skrattade och käkade och tittade på hela showen på video. Alla satt helt förstummade efteråt. Den kändes lika fräck och nyskapande nu som då. Ett galet nummer med Robert Gustafsson, Per Svensson och Peter Dalle ur komedin "Lögn i Helvete" på VasaTeatern där jag gjorde den galna strippscenen i slutet av pjäsen som välte teatern En kul soulshow på Börsen 1997 hette "Supreme Soul" och var ett möte mellan Mary Wilson (från original-Supremes) och Tommy Nilsson och ett tok-svängigt band. När Mary slutade efter tre månader, tog fantastiska Sharon Dyall över och visade var skåpet ska stå. Här gör hon "Kiss" tillsammans med grymma Vera Prada och Lena Engman. 2002 så vågade Göta Lejon satsa på den första dansmusikalen i Sverige. Jag och Roine skapade en föreställning som hette "Showstoppers" som byggde på "Alice i Underlandet". Det året fick vi båda två varsin Guldmask. För första gången delade man på priset, för de kunde inte avgöra vem av oss som skulle få det. En otroligt rolig, fräck, snygg, nyskapande föreställning som gick förvånansvärt bra publikt också. Här ett av de knasigare numren, som är väldigt mycket jag. Ett snyggt nummer ur "Peter Jöback i musicalernas värld" från 1997 där Petra Nielsen får vara femme fatale i "Spindelkvinnans kyss". Dansar gör Rennie Mirro, Benke Rydman, Staffan Söderberg och P-M Andersson. Ytterligare ett nummer från After Darks 25-årsjubileum 1996 där Christer Lindarw "minns" ett stort nummer han gjorde i nån av sina första shower - och här kommer drömversionen. Är inte så förtjust i hur den är filmad, men det var ett läckert Fosse-inspirerat nummer. Mer Lena Ph och 006 - här har agenten kommit till Indien för att möta en kurir, som blir utbytt mot Spider i "Flesh & Blood" Mer Jöback - här i en kul duell-duett med Tommy Körberg Barbro "lill-Babs" Svensson i våra hjärtan. Den första show jag gjorde professionellt var med henne. På Berns 1978. Sen blev det många fler shower tillsammans. Den jag gjorde med Lill-Babs, Siw & Wenche (som senare ersattes med Ann-Louise Hanson) fick 5 plus i tidningarna och spelade ett år på Börsen. Sen gjorde trion den showen i 25 år till!! På turné´. Jag fick också äran att göra showprogrammet "Lill-Babs - 50 år i branschen" med Meta Bergqvist, där vi gjorde massa nya stora shownummer med Barbro. Det blev också det program som visades när Barbro gick bort. För här kom hon verkligen till sin rätt. Jag skrev flera sångtexter till programmet också. Jag gjorde ju "Allsång på Skansen" i en herrans massa år också. Flera inslag under Lasse Berghagens tid, och sen var jag regissör för programmet under Anders Lundin's alla år och sen med Petra Marklund. Fast jag har bidragit med flera nummer även de år jag inte var producent eller regissör för programmet. Här kommer ett nummer som var väldigt roligt att göra. Hyllningen till Jan Malmsjö:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar