Antal Besökare

fredag 2 oktober 2020

Opening number "42nd Street" 2017

Dagens Dans-Video är det maxade öppningsnumret i musicalen "42nd Street" som sattes upp i en fräsch nyuppsättning på West End i London 2017. "42nd street" var den första musical jag någonsin såg på Broadway. Året var 1986 och jag besökte New York för första gången. Den hade spelat där då i 8 år och räknades fortfarande som en av de stora musikalerna då. Men jag såg en matiné och det var förmodligen ensemble nummer 18, för det var en väldigt trött och nött föreställning. Jag minns att jag var besviken och tänkte: "Mäh - det här kan ju vi lika bra i Sverige - om inte bättre!!". Sen såg jag lite andra nyare föreställningar och förstod att Broadway kunde mycket mer. I somras när det var mycket karantän och så, så tittade jag på hela nya "42nd street" på en sajt som heter filmedonstage.com - där man kan gå in och streama en massa olika musikaler och pjäser för under hundringen. Jag tror t.o.m att man har några dagar på sig att titta, och du kan titta fler gånger om du vill. Det här är en helt ny version av musikalen och den är uppfräschad både i koreografi, regi och manus. Man har lagt till ännu fler dans och sångnummer och manuset har mera bett. Jag hade väldigt kul när jag såg den och tar tillbaka allt elakt jag sagt om musikalen. Öppningen på musikalen blev ikonisk - när man höjde ridån en meter och bara såg alla steppande fötter. Ett bra anslag - som i det här fallet, höll hela vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar