Antal Besökare

fredag 9 oktober 2020

"Hundreds of girls" from "Happy Birthday Hollywood"

Dagens Dans-Video är ett hopp tillbaka i tiden till 1987 när Hollywood fyllde 100 år och man gjorde en gigantisk gala i amerikansk tv. En av de mest imponerande tv-sändningar jag sett. En uppsjö av artister och skådisar och kändisar som dansade och sjöng och överraskade i gigantiska shownummer. Bara öppningen med Liza Minnelli och 100 dansare som berättar om Hollywood's uppkomst och hon hinner byta till Chaplin och till showoutfit i slutet av numret - det är tåg som kör på scenen - det är en gigantisk filmkamera bestående av massor med dansare. Eller det här numret när man hyllar Busby Berkeley som var en känd koreograf som på 30-talet och använde sig av tusentals dansare som gjorde kaleidoskopiska mönster. Han uppfann nya kameravinklar och nya tricks. Här ser vi Gregory Harrison och en uppsjö av kända film och tv-stjärnor som ska dansa till "Hundreds of Girls" från musikalen "Mack & Mable". Jag blir bara svettig och matt när jag tänker på logistiken att hitta rep-tider, klädprovning, make-up.....alla telefonsamtal till alla deras agenter, allt tjafs "jag vill inte ha dom där skorna..." etc. Wow. Att ens få till det här. Och när han säger: "I didn't say twenty girls....I didn't say thirty girls....I didn't say fifty girls. I said a hundred girls. Now gimme a hundred girls" åsså kommer det hundra tjejer dansande genom publiken. Only in America. Att den är textad på spanska beror på att showen visades inte i Sverige utan i Spanien när jag bodde där mellan 86-92, så det här är hämtat från mina privata arkiv. Därav den suddiga bilden med VHS-kvalité.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar