Antal Besökare

tisdag 20 oktober 2020

Cathy Rigby as Peter Pan "I'm Flying"

Dagens Dans-Video är egentligen inte så mycket dans, även om det är superkoreografen och regissören Jerome Robbins som iscensatt musicalen "Peter Pan". Den hade urpremiär 1954 - och med tanke på att det är snart 70 år sen så är det ofattbart att man kunde göra så snygga flygningar på den tiden. Flying by Foy heter bolaget som fixat detta. Jag såg "Jerome Robbins Broadway" - 1990 när jag var i New York på jobb. Det var en musical man satt ihop med de bästa numren ur alla musikaler som Jerome Robbins regisserat och koreograferat. När "I'm Flying" från "Peter Pan" kom (just det här numret) då grät nästan alla i publiken. Man fick såna totala lyckokänslor. Jag satt typ på 4:e eller 5:e bänk nära nära scenen och jag såg inga linor. Helt obegripligt hur dom gör det här. Dom snurrar och springer omkring - särskilt de tre barnen korsar ju varandras väg väldigt mycket. Och det går undan. Enda skillnaden på den här videon och på Broadway var att de hann koppla om Peter Pan, så när barnen flyger ut ur rummet och allt förvandlas till en natthimmel så kommer Petr Pan i full fart och flyger rakt ut i publiken. Då jublade publiken och applåderna dånade. Håret reste sig i nacken och lyckan var total. Jag tycker att det är otroligt bra gjort och de måste ha jobbat i veckor för att få till alla snurrar, stopp och landningar. Ett höjdarnummer ur en ganska halvtrist musikal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar