Antal Besökare

tisdag 17 april 2012

Favorit i repris: Liza Minnelli - "I gotcha"

Jag tar en Favorit-i-repris till på en gång. Den 9 april förra året la jag upp Liza Minnelli's "I gotcha" som Dagens Dans-Video. Numret kommer från hennes Emmy-vinnande epokgörande tv-show "Liza With a Z" som kom 1973. Liza hade precis spelat in Cabaret som Bob Fosse regisserade. De pratade samman om att göra en tv-special. Liza ringde Kander & Ebb - som skrev text och musik till "Cabaret" och till Halston för att göra kostym. Fosse ville göra nåt annorlunda. På den tiden gjordes alla tv-specials i samma mall. Man spelade in i studio, 2 nummer om dagen, var det en kvinnlig stjärna hade hon 2 manliga gäster och vice versa. Det var dansare och någon komiker. Fosse ville att det bara skulle vara Liza. Inga gäster. Det skulle filmas med filmkameror och inte i någon studio. Allt skulle göras live på en scen framför en publik.  Det blev en enorm succé och det året fick Fosse en Oscar för "Cabaret", en Emmy för den här tv-showen plus en Tony för musicalen "Pippin" - en trippelvinst som ingen annan åstadkommit före eller efter. Den här showen förändrade alla kvinnliga shower för alltid. Alla härmade.  Las Vegas-artister som Cher, Ann-Margret, Shirley MacLaine....alla tog efter. I Sverige blev det Lill-Babs och Eva Rydberg. Jag såg den på TV en enda gång då när den sändes, köpte skivan och drömde om showbiz. Jag hade inte ens börjat dansa när jag koreograferade min egen version av "I gotcha". Helt plötsligt fick vi åka till Stockholm (från Umeå) och dansa upp den på Dans-Forum bland Cullbergbaletter och Cramerbaletter och allt vad det nu var. Jag har kvar recensionen där det står "Håll ögonen på den här killen. Han har nåt". Japp. Så började jag. Tack Liza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar