Antal Besökare

söndag 9 januari 2022

Susana Pous "Los Chicos"

Dagens Dans-Video är en favorit i repris, som man aldrig kan se för många gånger. Jag minns när jag såg den i mitt Facebook-flöde, men jag hann aldrig se vem som lade upp den, eller komma ihåg vem det var som dansade den eller gjort koreografin. Jag letade och letade i månader tills jag bara råkade ramla över det här klippet. Fantastiska, makalösa, utomjordiska katalanska koreografen Susana Pous har gjort ett mästerverk i kroppskontroll. Eller jag vet inte om jag ska hylla henne eller den magiske dansaren som utför det hela. Båda dansarna är naturligtvis grymma, men det är han som spelar rollen som lealös docka som är out-of-this-world. Jag har aldrig sett något så brutalt, fysiskt, följsamt, vackert, skrämmande, annorlunda, magiskt till käftsmäll förut. Jag vet inte om det här ingår i ett större verk eller om det bara var en uppvisning på Festival de Cine de Gibara 2019. Susana Pous dansare i Barcelona, där hon är född, men tröttnade på den spanska dansvärlden och flyttade till Havana, Cuba där hon började som dansare i DanzAbierta. Från och med 2008 är hon gruppens koreograf och har fått massor med priser och utmärkelser för sina fantastiska koreografier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar