Antal Besökare

söndag 16 januari 2022

Billy Elliot Live Finale 2014

Dagens Dans-Video har jag lagt upp tidigare en gång här på bloggen. Den 26 augusti 2019. Men idag tar jag fram den igen, på grund av att jag såg hela musikalen Live på video igår med en kompis. Vi brukar ha musikalkvällar då vi käkar nåt gott och tittar på en hel musikal, drar på ljudet och tar en paus när det är paus och pratar igenom vad vi sett. Vi har betat av "Hamilton", "Kinky Boots", "Miss Saigon", "Holiday Inn", "Angels in America" (ingen musikal men ändå Broadway) och nu "Billy Elliot Live". En fantastisk föreställning inspelad live i London. Man sitter ofta med en stor klump i halsen då den är mästerligt regisserad med så många stora starka känslor och alla spelar otroligt bra. I finalen för just den här liveinspelningen samlade man alla killar som spelat Billy sedan begynnelsen. Han ska ju bara vara 11 år, så det blir ju en stor omsättning av pojkar. När den spelade i Sverige så hade vi på Base23 en så kallad "Billy-skola" där killar fick söka in, sen blev de drillade ett helt år i balett, jazz, street, stepp, sång och teater. Den skolan höll på i flera år eftersom "Billy Elliot" först spelade på MalmöOperan i över ett år, och sen på Stadsteatern i Stockholm också över ett år. Den gick nyligen på Östgötateatern där Petra Nielsen spelade Mrs Wilkinson. Jag är ledsen att jag inte hann se den. Jag är övertygad om hon gjorde en grym rollprestation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar