Antal Besökare

tisdag 18 januari 2022

Herp Albert - "Puttin' On The Ritz"

Dagens Dans-Video är en musikvideo med trumpetaren Herp Albert som har jazzat upp den gamla swing-dängan "Puttin' On The Ritz" som skrevs av Irving Berlin 1929. Videon är koreograferad av lyriska hiphop-paret Napoleon & Tabitha som du kanske känner igen från "So You Think You Can Dance" där de under alla säsonger gjorde massor med snygga, fräcka och ofta humoristiska koreografier. Det här är en kul video som i alla fall verkar som den är gjord i en enda tagning. Napoleon & Tabitha (eller NappyTabs som de oxå kallas) gjorde vid den här tiden en serie tv-program där man överraskade någon helt ovetande med flash mobs och storslagna spektakulära mass-scener där mängder av dansare medverkade - och de gjordes ofta så här - i en sammanhängande tagning. Jag har lagt upp den här videon förut, men jag gör det igen nu - för igår började jag återigen min kurs i Musikalhistoria med årskurs I på Stockholms Musikalartist Utbildning - och där pratade jag just om Irving Berlin och hans musik. Jag visade gamla klipp med Irving själv, och klipp ur musicaler och filmer där hans musik ingått - plus den här videon. Och det var en elev som frågade specifikt om den här videon och därför tänkte jag underlätta för honom att hitta den här. Plus att det är en väldigt bra, kul och fräck video. Bravo Nappytabs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar