Antal Besökare

onsdag 11 november 2020

TBT Jan Malmsjö "Ladies"

Dagens Dans-Video är en Throwback Thursday-video - ett klipp från showen "I Grevens Tid" med Jan Malmsjö som jag regisserade och koreograferade redan 1987!!!!! På Hamburger Börs. Jan Malmsjö i sitt esse, med Anders Berglunds 20-mannaband - 8 dansare och Irene Lindh som primadonna och bara ett pärlband av det bästa som Janne har gjort eller skulle vilja göra; det var "Me and My Girl", "Phantom of the Opera", "La Cage Aux Folles" och mycket mycket mer. Malmsjös största show och succé någonsin och det var totalsuccé med FEM PLUS i kvällstidningarna och utsålda hus. Det blev också startskottet på Hamburger Börs för mig. Från och med 1987 gjorde jag alla shower där, både regi och koreografi - och ibland även scenografi fram till 2012 då jag slutade. Tjugofem år blev det i sträck. Jag fuskade lite, eftersom jag gjorde några enstaka shower där innan 1987 och jag gjorde "Inferno" med Joe Labero och "JILL" med Jill Johnson efter att jag hade slutat. Men 25 år i sträck finns med där. Och vilken start det blev. En sån skräll med den här showen. Vi började repetera när Janne var i New York och tittade på musikaler, så varje dag fick vi nya besked om vad han ville göra utifrån det han hade sett. "Stryk 'Ladies', jag vill göra 'Lamberth Walk' istället...." Men då hade vi redan gjort "Ladies" och när han kom hem från USA visade vi upp ett par nummer för honom och då sa jag att vi hade 'Ladies' kvar för jag tyckte det skulle passa honom, och att han skulle få dansa med alla tjejerna en och en. Jag tog hans plats och visade upp det. Efteråt kom han fram med tårar i ögonen och kysste mig på munnen och sa att han älskade det. Sen blev vi bästa vänner för alltid. Här ser du gräddan av damer dansa förbi: Maria Fredlundh i gult, Tine Matulessy i purpur, Anette Malmgren i blått, Lotta Andersson i ljusgrönt, Liliane Johnson i knallrosa, Andrea Fleischer i orange, Kayo Shekoni i ljusrosa och Petra Nielsen i smaragdgrönt. Man förstår att Janne trivs. Den här showen har aldrig visats på tv - så klippet kommer ur mina privata arkiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar