Antal Besökare

söndag 29 november 2020

"Jon Andreas Visa" Lovisa Bengtsson, Ludvig Sundell m.fl

Dagens Dans-Video är en koreografi jag gjorde för 3 år sen till elever på dansarlinjen på Base23. Jag ville utforska berättardans - att verkligen följa en text i en sång och iscensätta den som en handling. Lite som baletter gör - det är ju ibland rena pantomimer - i alla fall vissa delar. Här tog jag en sång som Siw Malmqvist sjöng in på 60-talet "Jon Andreas Visa" (på engelska "Ode to Billy Joe") en låt som alltid förbryllat mig, och som jag nästan tycker är lite otäck samtidigt som den har ett skönt gung och sväng. Det var roligt att utforska en annan typ av koreografi. Här dansar Lovisa Bengtsson, Ludvig Sundell, Oscar Wallgren, Louise Wallentin m.fl. Den framfördes under en danskväll för Base23 på Oscarsteatern 2017. Vi repade en kväll i veckan under några veckor - och det är klart att jag känner att man hade behövt lite mer tid och puts, men jag är ändå rätt nöjd med resultatet i ett ganska avancerat nummer på scenen. Lovisa är underbar att jobba med och jag har haft med henne i flera sammanhang, nu senast i min dokumentär som gjordes för SVT i februari i år - där Lovisa dansar i flera nygjorda dansnummer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar