Antal Besökare

tisdag 26 oktober 2021

La Fura Dels Baus / Carmen Russo

Dagens Dans-Video är ett litet hopp tillbaka i tiden - till slutet av åttiotalet. Då bodde jag i Barcelona i nästan sju år. Det var egentligen mitt kulturella uppvaknande. Det fanns då och det finns nu så många fantastiska teater och performance-grupper i Catalunya; La Fura Dels Baus, Ils Comediants, Tricicle, Dagoll Dagom, La Cubana och många många fler som då gjorde makalösa föreställningar som totalt förändrade mig. Jag såg föreställningen "Noun" 1987 och den var så futuristisk och tekniskt avancerad och en riktig 'slap-in-the-face'-föreställning så hade jag sett den idag hade den fortfarande känts som 20 år före sin tid. Eller Ils Comediants fina "La Nit" om allt som kan hända under en natt. En blandning av mim, cirkus, teater och performance som använde video, smalfilm, 16 mm, stillbildsprojektioner och t.o.m overhead-projektor och skapade världar man aldrig sett.... Eller "Mar i Cel" med Dagoll Dagom som var en lika fantastisk musical som "Les Miserables" - eller "Comeme el coco, negro" eller "Una nit d'a Opera" med La Cubana - en typ av komedier som förändrade komedi eller fars på teater för alltid. Om någon producent i Sverige ens skulle våga sätta upp nåt sånt så skulle det revolutionera privatteaterfarsen och bli helt nytt. Tro mig, jag har försökt övertyga men ingen vågar. Sen hade vi ju då också spansk television. Säga vad man vill men de satsar på kultur och underhållning. Det bästa med deras stora satsningar är att det inte är samma 30 artister som snurrar runt i alla program, som här i Sverige. Nej, där värnar man om både det gamla och det nya. En normal lördagsunderhållning i Spanien kunde vara två kända stora internationella artister, någon eller några nya spanska artister, nån artist som var stor på 70-talet, några komiker, några dansnummer och så nån superpoppig akt där dom mimar till sin senaste hit. Vilket gjorde att alla artister från förr höll sig lika aktuella som dom som nyss börjat. Så alla jag kände, unga som gamla, kände till alla gamla artister OCH alla nya artiser. På samma sätt älskade jag också att de alltid skulle göra kitschiga show-nummer med någon otrolig vig blonderad dansös i lite sexiga kläder som inte kunde sjunga utan väste fram texten. Som Carmen Russo (som visserligen var italienska, men gjorde lika många shower i Spanien) - det här är ju rena motsatsen till La Fura Dels Baus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar