Antal Besökare

onsdag 5 maj 2021

SSM Big Hand & Guillem Roma "Un Compromiso"

Dagens Dans-Video har för första gången på nästan 8 år missat att lägga upp en video. Annars har jag faktiskt hållt löftet att lägga upp en dagens dans-video varje dag i över 9 år nu. Förra gången berodde det på att jag befann mig på Kuba och det var svårt att koppla upp datorn. Den här gången är att det har varit så fullspikat med jobb så det fanns ingen tid över. Jag hann helt enkelt inte. Så det kompenserar jag genom att lägga upp två videos idag. Den här första har kanske inte så mycket med dans att göra, men ändå. Det är katalanske Santi Serratosa och hans Body Percussion grupp SSM Big Hand som ackompanjerar Guillem Roma när han på ett alldeles underbart, ljuvligt sätt sjunger en gammal bolero "Un Compromiso". SSM Big Hand sysslar med Body Percussion vilket är som en intrikat koreografi, av klappar, strykningar och ljud som uppstår när man slår, klappar, drar på olika delar av bröstkorgen, knäna, klappar i luften. Här ser det ut som en hel kör sitter och gör en sorts hand jive, synkront. Jag älskar den här videon, älskar låten, älskar hur dom ramat in hela videon med det äldre paret som kommer in och sätter sig och lyssnar och sen går, till den magiska stämning de skapar med handklappningarna och Guillem's mästerliga sång. För att inte tala om hans trumpetspel. Titta och njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar