Antal Besökare

fredag 12 mars 2021

Encanto Rojo

Dagens Dans-Video är en otroligt häftig, brutal, teknisk och briljant argentinsk tango - "Encanto Rojo" som dansas av två män - Leandro Capparelli och Fernando Gracia. Det är suveränt dansat, med så många snygga och otroligt svåra turer som är atletiska och samtidigt eleganta. De byter också vem som för hela tiden så det blir en väldigt jämlik strid. En kollega till mig som jag lärde känna i höstas - Matej Sodja skickade videon till mig och mina vänner, då han själv dansar argentinsk tango. Inte med en manlig partner - även om argentinsk tango mycket väl kan dansas av män och gjordes så i begynnelsen. Lite grann som när jag bodde i Spanien och det fanns barer som körde sevillanas, en typisk spansk ganska komplicerad pardans. Många turer som man kan improvisera lite kring. Många barer hade kurser tidigt på kvällen och just där 86-90 så var det jätteinne att dansa sevillanas på diskon och barer. Vissa diskon kunde spela sevillanas i en timme eller så och var man på en sevillana-bar så behövde man bara gå upp på golvet så dök en danspartner upp, man eller kvinna. Det spelade ingen roll. Tjejerna har lite mer grejer att göra med armarna, men annars funkade det utmärkt med två män. Det var en otroligt häftig känsla. Jag minns när vi turnerade med vår show i Spanien och hamnade på nåt stort utomhusdisco i Marbella och satt på en terass och tittade ner på dansgolvet där över 2.000 personer dansade till discomusiken. Helt plötsligt började de spela sevillanas och hela golvet förbyttes att se ut som om 2.000 personer gjorde en koreografi samtidigt. Det var otroligt mäktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar