Antal Besökare

tisdag 22 december 2020

Shirley MacLaine Royal Variety Performance 1977

Dagens Dans-Video är en favorit i repris. Under en hel massa år var jag nog den ende som la upp klipp från Shirley MacLaine's fantastiska framträdande på The Royal Variety Performance 1977 på YouTube. Jag skaffade videobandspelare redan 1978 och spelade in ALLT som hade med show och dans att göra och fick med det här då det sändes i svensk tv. Jag delade upp klippet till flera och la upp det på YouTube, och så många fans över hela världen till Shirley hittade det och delade det så det spred sig som en löpeld. För nåt år sedan var det någon som la upp hela klippet på nätet - och jag har haft det en gång tidigare här på bloggen - men nu tänkte jag att det skulle bli en julklapp för alla dom som missade det, och faktiskt en julklapp för alla som redan har sett det, för det är väl värt att ses igen. Shirley var en fantastisk estradör och gav det där lilla extra. Jag såg hela föreställningen och om ni tycker att hon jobbar livet ur sig i den här sekvensen så var resten av showen likadan. Otroligt bra iscensatt, koreograferat och alla klädbyten skedde öppet. Dessuom jobbar Shirley med SLADDMIKROFON. Men allt är noga igenomtänkt....När hon har pauser, när hon hämtar eller lämnar micken. Jag älskar dynamiken i de här fyra låtarna. Det finns dansglädje och eufori och ibland även känslomässiga nedtagna stunder. Shirley kanske inte är världens bästa sångerska, men hon kan sälja det hon gör. Hela den här showen gjordes först för Vegas, men sen turnerade hon runt hela världen med den och gjorde succé. Hon blev en förebild för hur såna här shower skulle se ut och påverkade Ann-Margret, Cher, Liza Minnelli....alla de stora amerikanska stjärnorna, och i sin tur även de svenska med Lill-Babs och Eva Rydberg m.fl. Om ni är intresserade av showhistoria och hur man bygger upp en show, musikaliskt och emotionellt; titta och lär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar