Antal Besökare

onsdag 23 december 2020

Årets Tolv Bästa Videos på Bloggen

Januaris bästa video var när Samuel Cyr och Janie och Marcio dansade till "Pray" i franska dans-tv-showen "Révolution" säsong 2Februaris bästa video var också den från "Révolution" - men här är det Alex & Alex som tävlar med "Kid" - en stark berättelse om ett våldsamt familjeförhållande Mars bästa video var JB Dubs med "WTF" dvs dansaren James Whiteside från American Ballet Theatre som gör popmusik vid sidan om balettkarriären. Här är videon till "WTF" Den bästa videon i april var ett klipp ur musikalfilmen "Damn Yankees" med Gwen Verdon och Tab Hunter och Bob Fosse's genialiska koreografi. Här dansar man "Two Lost Souls"

Two Lost Souls - Stereo - Damn Yankees 1958 - Gwen Verdon, Tab Hunter from Great Clips on Vimeo.

I maj så blev bästa videon "Outwitting the Devil" - en del av ett verk av suveräne koreografen Akram Khan I juni valde jag ut Luca och Allesandra när de fullkomligt knockade mig och alla som såg "World of Dance" - och det här var bara auditions!!! Dom kom tyvärr inte med i tävlingen och Allesandra sa att "Argentinsk tango" var inte hennes starka sida!!! VA???!! Julis bästa video blev franska RB Dance Company när de tar sin ensemble till svindlande höjder med "Don't Stop Me Now" uppe på hustaken Augustis bästa blev Kyle Hanagami's fantastiskt fina "Falling" som var en hyllning till sin morfar, när han gick bort. Otroligt vackert nummer Sen blev det september och då var det final i Britain's Got Talent och man bjöd in en tidigare vinnare - danskollektivet Diversity och de gjorde nog årets starkaste framträdande med sin "Black Lives Matter" Oktobers bästa video blev när Derek Hough kom tillbaka till sin gamla arbetsplats på Dancin' With The Stars, nu som gäst och brände av en fantastisk pasodoble med Hayley Erbert I November så valde jag ut James Alonzos glädjespridare "A Brand New Day" från "The Wiz" när han tog ut den på New York's gator och ringde alla sina vänner och koreograferade ren och skär dansglädje och fastän inte månaden riktigt är slut ännu så måste jag utse Mike Tyus "3" till bästa videon i december

3 from Mike Tyus on Vimeo.

Sen var det en video som jag inte fick med på listan som jag anser vara ÅRETS VIDEO, trots att det inte riktigt är dans på riktigt, det är mer en cirkusakt. Men den är ju koreograferad....så då får den vara med. Jag älskar allt med den här videon. Låten, koreografin, iscensättningen och framför allt själva bildberättandet. Det känns film. Spielberg. Platsen är magisk och allting förstärks av människornas reaktioner. Det blir nästan en religiös upplevelse. Smarta bildval och jag älskar att man aldrig ser vad hon hänger i. Det bidrar till helgon- och martyrskapet. En fantastisk video som jag kan se hur många gånger som helst. Här är Versatile Assassins med "HUMAN"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar