Antal Besökare

söndag 19 april 2020

Cyd Charisse & James Mitchell "One Alone" from "Deep In My Heart"

Dagens Dans-Video är verkligen en favorit i repris. Jag har lagt upp den här på bloggen kanske 4 - 5 gånger tidigare (utspritt på 9 år) men den är verkligen värd att ses om och om igen. Har du inte sett den - vill jag säga Grattis. Här är det suveräna, läckra och magiska Cyd Charisse som dansar tillsammans med James Mitchell i filmen "Deep In My Heart" från 1954. Filmen är en episodisk rapsodi som handlar om kompositören Sigmund Romberg som skrev en massa operetter. Ingen bra film, men den har fantastiska dans och show-nummer. Som det här. Eugene Loring har koreograferat och Cyd bara glider fram. Det är så elegant och så bra och så snygg koreografi att jag blir tokig. Jag fattar inte hur dom gör. Ett av mina absoluta favoritnummer bland alla MGM-musicalerna. Cyd var först bara en dansös i mängden på filmbolaget och när Gene Kelly gjorde filmen "Singin' in the rain" 1952 så valde han Cyd till det långa dansnumret "Broadway Melody" mitt i filmen. Filmen blev en sån succé och Cyd gjorde ett outplånligt intryck och katapulterades till stjärna och stora roller i en massa musikalfilmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar