Antal Besökare

onsdag 3 juli 2019

Favorit i repris: Joi Lansing "Web of Love"

Dagens Dans-Video är en favorit i repris - en av de videos som blev startskottet på hela den här bloggen. Jag började för 9 år sedan med att skicka roliga och kitschiga dansvideos till mina vänner och en del la jag upp på Facebook och kallade dem för just Dagens Dans-Video. De blev väldigt populära och jag trodde kanske att jag skulle kunna hålla på och lägga upp max 100 stycken. Jag trodde aldrig att det skulle finnas så många fler. Jag skaffade videobandspelare redan 1978 och spelade in i princip varenda show som gick på TV (och nästan slet ut banden när jag tittade på dem). Så mycket av det jag lagt upp kommer från mina privata arkiv som inte går att hitta nån annanstans. Efter ett år på Facebook skapade jag den här bloggen och gick över hit istället. Och det verkar aldrig ta slut. Det finns hur mycket dansvideos som helst på nätet. Tack vare bloggen får jag många förslag från de som följer mig och jag har fått åka på föreläsningar om just showdans baserat på min blogg, där jag pratat och visat filmer. Nu har det gått över 8 år med bloggen och det verkar inte finnas något stopp. Det dumma är ju att det blir så enormt många videos och ni hinner inte se dem alla. Därför kör jag lite "Favoriter i repris" då och då, så ni inte missar pärlorna. Som sagt - det här var en av de första. Sååååå kitschig. På 60-talet fanns något som hette Scopitone och det var en sorts videojukeboxar som fanns på konditorier och barer i USA och Europa. Till dem gjorde man specifika Scopitone-videos. Ofta lite raffiga för att locka folk. Och då såg de ofta ut så här. Säkert menat att vara sexigt och utmanande, men det blir ofrivillig komik. Väldigt kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar