Antal Besökare

måndag 28 maj 2018

Lill Babs "Full Orkan"

Dagens Dans-Video blir ett klipp ur en tv-show jag gjorde tillsammans med Meta Bergqvist för att hylla Barbro "Lill-Babs" Svenssons 50 år i rampljuset. Det blev ett härligt program med massor av klipp ur allt hon gjort, på scen, på tv och på film blandat med intervjuer med döttrarna och kollegor och musiker hon mött under sin karriär. Hela nio nya nummer producerades för programmet, varav Barbro själv älskade det här "Full Orkan", en Carlene Carter-låt jag översatte och iscensatte åt henne. Magnus Flobecker skapade kläderna till programmet och hon var superläcker. Vi hade teaterdamm i fyra lådor och vatten i fyra lådor på scenen. Och detta blandades med varann, så när vi skulle ta om numret så hade det bildats som ett klister på scenen av detta som inte gick att torka bort, utan man fick SKRAPA scenen. Det tog över en timme per gång. Men det var kul. Vi hade roligt både på repetitionerna och i studion. Mitt allra första jobb var med Lill-Babs 1978 på Berns, så det blev en lång och rolig vänskap och jag gjorde många nummer och många shower med henne. En fantastisk människa och artist på alla sätt och vis. Till det här programmet skrev jag också en hyllingssång till henne, till Charles Aznavours fina "SHE". Jan Malmsjö sjöng den sen i programmet. Jag minns att när jag sjöng upp den för henne, för jag var så stolt att jag fått ihop en text - så brast hon ut i gråt och grät säkert i 2 timmar. Jag är väldigt stolt att den sången nu tas upp av bl.a Tommy Nilsson som kommer att sjunga den hela sommaren då han medverkar i "Diggiloo"-turnén, och flera andra har hört av sig och vill sjunga den. Mina tankar är med dig Barbro. Idag begravs du i Järvsö och är omgiven av vänner och familj. Jag skickar all min kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar