Antal Besökare

onsdag 16 maj 2018

Justin Peck Choreography "Carousel" 2018

Dagens Dans-Video är ett 'potpurri' av olika koreografier som Justin Peck gjort för nyuppsättningen av Rodgers & Hammerstein's 50-talsmusical "Carousel" som hade premiär på Broadway tidigare i våras. Det är en blandning av klassisk balett, theatrical jazz dance och contemporary. Otroligt snygg koreografi, och utsökt dansat. Det här är inte någon av mina favoritmusicaler, så jag gick inte och såg den nu när jag var i New York. Synd att jag inte sett den här videon innan, så jag visste att det skulle vara så pass bra dans. Justin's koreografi är nominerad till en Tony Award - den årliga galan som i år går av stapeln den 10 juni. Justin Peck är egentligen koreograf och dansare för American Ballet Theatre. Han har redan skapat 25 baletter till ABT och till San Fransisco Ballet, Pacific Northwest Ballet, Miami City Ballet, LA Dance Project och ParisOperan - trots att han bara är 30 år. Det har t.o.m gjorts en bio-film "Ballet 422" som kom 2014 och är en dokumentärfilm som följde när han Justin skapade ett originalverk för American Ballet Theatre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar