Antal Besökare

tisdag 12 december 2017

"Baseball Game" from "FOSSE"

Dagens Dans-Video är ett klipp ur dansmusicalen "FOSSE" från 1999. Hela föreställningen byggde på olika shownummer som koreografen och regissören Bob Fosse gjort genom sin karriär. Både på Broadway, film och tv. Det fanns ingen stjärna i föreställningen - istället en hel ensemble med begåvade dansare. Här får vi se ett nummer som Bob Fosse koreograferade 1955 till musikalen "Damn Yankees". Han gör en hel baseballmatch på scenen. Det är kul och smart. Tyvärr blev hela musikalen "FOSSE" ett litet misslyckande i mina ögon. Jag ÄLSKAR Bob Fosse, han är min Gud, min förebild, min idol. Men här - här lade man stora shownummer på rad - så de tog ut varandra. En föreställning måste ha ups and downs och ändra tempo och allt, men efter 3 timmar och kanske 8--9 nummer utförs med bowlerhattar och vita handskar och typiska Fosse-steg så blev det lite för mycket. Sen, när det inte var Fosse själv som instruerade, så var det ganska slarvigt utfört också. Han var perfektionist. Finns en story om hur han repade med en dansensemble till "Sweet Charity" och de fick stå och göra en hand-rullning hela förmiddagen. De gick på lunch, kom tillbaka och fortsatte med samma lilla rörelse. Då frågade en dansare: "Hur länge ska vi hålla på med det här?" "Tills ni kan det", svarade Bob. "Och där är dörren...." och avskedade dansaren på studs och fortsatte resten av dagen med övningen. Hårt. Javisst. Men sen blev det bra också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar