Antal Besökare

söndag 15 juli 2012

Dagens Dans-Video: El Tango de Roxanne "Moulin Rouge"

Dagens Dans-Video räknas väl in bland de moderna klassikerna inom dans på film. Ett klipp och en film som de flesta sett, men jag kan inte gå förbi den i min katalog av dans-videos. Ett fantastiskt arrangemang av Sting's låt och snygg koreografi, kanske lite för hetsiga kameraklipp. Inget är längre än 2 sekunder - jag hade gärna velat se mer av dansen. På min dvd-version av filmen finns massa bakomfilmer och då får man se hela koreografin filmad med bara en kamera och jag måste säga att det är nästan bättre. Koreografi av John O'Connell och filmen som kom 2001 regisserades av Baz Luhrmann (som snart har premiär på sin version av "Den store Gatsby". Can't wait.) Såg Baz Luhrmann's version av "La Boheme" på Broadway 2002. Helt fantastiskt och väldigt mycket i samma stil som just "Moulin Rouge". Hans hustru hade återigen gjort dekoren och "L'amour"-skylten fanns med även i den här dekoren. Bara nya, unga sångare och en look och finish man inte sett inom opera förut. Han såg till att en ny publik hittade till opera och hela säsongen var totalt utsåld. Jag fick efter många många samtal över Atlanten till slut en återlämnad biljett. Till den 24 december!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar