Antal Besökare

söndag 31 maj 2020

Loïc Nottet & Denitsa "Chandelier"

Dagens Dans-Video är ett tävlande bidrag i Frankrikes "Danse Avec Les Stars", deras "Dancing With The Stars" när Loïc Nottet och Denitsa dansar järnet till Sia's "Chandeleier". Jag vill egentligen inte kritisera svenska "Let's Dance" - det är ett populärt program och har stor publik, men jag kan ändå inte låta bli att fundera över varför alla danser i de utländska programmen är så mycket mer full out. Ingen håller tillbaka. Koreografierna är vassa och ofta helt fantastiska. Nyskapande, tekniskt ganska svåra. Titta bara här när Loïc fullständigt kastar Denitsa runt i rummet. Man har faktiskt svårt att avgöra vem av dem som är 'amatör' och vem som är husdansare. Båda har samma push och samma output. Här är det ett contemporary-nummer med massa avancerade lyft - och när Dancing with the stars gör latin-dans, cha-cha, rumba, salsa....då är det på en sån toppnivå så de skulle förmodligen vinna en riktig danstävling. Är det så att de har andra koreografer som kommer in och gör numren, eller är "hus"-dansarna så begåvade som koreografer och kan instruera och pressa folk mer än vad vi i trygga Sverige kan. Jag känner igen den här lagomheten från min tid när jag själv dansade och jag ser ofta tendensen på scenerna i Sverige också. Inte så mycket på Operan eller de stora danskompanierna, men i musicaler eller på klass. Många, men inte alla kör på 60 %. Aldrig fullt ut. Det känns tryggt och svenskt. Ligger det i vårt DNA? Eller kan det vara så att de som ställer upp i de utländska programmen är så mycket kunnigare från början?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar