Antal Besökare

söndag 27 oktober 2019

"Dive" Mattias Courage & Felicia Ekstrand

Dagens Dans-Video är nåt så ovanligt som en svensk dans-video. Nu menar jag - att jag älskar när dansare och koreografer gör egna videos - som en musikvideo fast det bara är dans. Ofta väldigt snyggt filmat. Ett uttänkt koncept. En snygg miljö. Det finns många av mina favoriter som producerar sådana videos i USA, som Phillip Chbeeb, Blake McGrath, Dominic Sandoval, Todrick Hall m.fl. Men jag har inte sett så många videos av det slaget i Sverige. Det finns dom som filmar klasser eller kombinationer, men just när man har ansträngt sig och gör en riktig video med bara dans. Som här. Felicia Ekstrand och Mattias Courage har koreograferat och dansar själva. Lyrisk jazz skulle jag nog kalla detta, närmar sig contemporary. Väldigt bra dansat. Känsligt och tekniskt på samma gång. Thomas Benstem har fångat koreografin på ett väldigt följsamt och snyggt sätt. Bravo, säger jag och i nästa andetag: Mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar