Antal Besökare

lördag 7 september 2019

Los Chicos de Susana Pous

Dagens Dans-Video är något av det mest fantastiska jag har sett. Koreografen Susana Pous har skapat rörelser jag aldrig upplevt tidigare. Susana är född i Tarragona, Spanien och flyttade vid unga år till Barcelona för att dansa. Hon blev snabbt erkänd både som dansare och koreograf. Genom sina kontakter med Maria Rovira kom hon till Ballet Nacional i Havanna, Cuba 1998 där hon satte upp ett av sina verk och blev så oerhört förtjust i landet där hon för första gången kände sig fri i sin kreativitet och vad hon kunde göra. Hon upplevde att landet var mer öppet kulturellt. Ett år senare beslutade hon sig att stanna på Cuba och startade ett eget kompani "Mi Compañia". Det här är ett av hennes fantastiska verk. Jag har aldrig sett en sådan kroppskontroll som de här dansarna har. Särskilt killen som är helt lealös och låter den andre styra, lyfta och hjälpa honom i alla rörelser. Det är dans-magi. Tack David Lagerqvist för att du hittade klippet som jag letat efter i månader. Tyvärr finns det ingen uppgift på vad dansarna heter. Men jag ska leta vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar