Antal Besökare

onsdag 11 september 2019

"Girl From Ipanema" - Bailey & Gino SYTYCD

Dagens Dans-Video är ett superskönt nummer ur senaste avsnittet av "So You Think You Can Dance" när Bailey Munoz och Gino Cosculluela dansar till "Girl From Ipanema" i Nat King Cole's sköna version. Al Blackstone - en av mina favoritkoreografer har skapat numret. Han har i mitt tycke, precis allt jag gillar med showdans. Han håller sig till traditionerna med Theatrical Jazz Dance, men lyckas alltid hålla det fräscht. Han har en elegant, lekfull touch och här använder han sig av de olika styrkor som just de här två dansarna har. Det blir tajt, clean och överraskande. Killarna kan leka med numret och med stegen och spela ut, utan att det blir corny. Det var just för den här typen av dans jag började med bloggen. Showdans - eller Theatrical Jazz Dance skapades av såna legender som Jack Cole, Jerome Robbins, Michael Kidd, Bob Fosse etc. etc. och är fortfarande den dansstil man använder sig av i musicaler, shower och film. Men den har inte lika hög status som balett, contemporary eller street. Den anses lättviktig. Men när den görs bra - som här - så är den absolut på samma nivå. Kanske är det för att den är publik och inte elitistisk? Jag jobbar vidare för att försöka höja uppmärksamheten och statusen på showdans. Det kommer snart ett stort projekt som många kommer att kunna ta del av!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar