Antal Besökare

lördag 22 juni 2019

Beyoncé "Get Me Bodied"

Dagens Dans-Video är en musikvideo från 2009 som jag faktiskt inte sett tidigare. Det här är Beyoncé som sjunger "Get Me Bodied" och det är väl som att svära i kyrkan när jag säger att jag är inget fan av henne. Visst är hon begåvad och sjunger bra och gör viktiga saker, men jag lyssnar aldrig på hennes skivor eller kollar hennes videos. Jag får för många dubbla budskap. Hon slåss för feministiska saker men allt jag ser är hon spelar på sex och halvnaket och åmar och kråmar sig. Sen har hon ju en lång historia av att "sno" koncept och grejer av andra koreografer. Möjligen är det folk runt omkring henne som gör det, koreografer och producenter - men hon är ju ändå till syvende och sist den som säger ja eller nej. Hon har blivit påkommen att ta mycket från Bob Fosse's verk. T.ex "Single Ladies" är väldigt likt ett nummer Bob Fosse gjorde till sin fru Gwen Verdon i en tv-show, hon har använt hela "Big Spender"-upplägget i sin scenshow, och i den här videon är det en ren ripoff på "Rich Man's Frug" från "Sweet Charity" (också Bob Fosse). Hon tog Alexander Ekman's "Swan Lake" där ensemblen dansar i en bassäng och gjorde nästan en kopia av det på sin senaste turné, och kopierade Anne Teresa De Keersmaeker's koreografi från "Rosas Danst Rosas" i sin video "Countdown". Hon har blivit påkommen med många sådana här "stölder" men skakar av sig dem och fortsätter. Beyoncé är så stor så det är svårt att komma åt henne. Jag tycker att hon snarare borde vara en förebild och gå egna vägar och skapa egna verk som inspirerar andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar