Antal Besökare

torsdag 30 maj 2019

Gwen Verdon & Debbie Allen "Fame"

Dagens Dans-Video är en favorit i repris. Den här videon lade jag upp redan 11 augusti 2012, men nu känns den aktuellare än någonsin med tanke på HBO-serien "Fosse/Verdon" som handlar om koreografen Bob Fosse och hans hustru Gwen Verdon, åren som gifta - som skilda - som samarbetspartners. Det är ett starkt drama med showbiz som bakgrund. Det plågade manliga geniet som fick all stöd och hjälp från en förstående partner. Jag har Fosse som en husgud, men jag har svårt för just dessa sidor hos honom. I dessa "Me Too"-tider skulle han ha svårt att få ha kvar sin position på en teater. Men jag beundrar hans arbete. Nu förstår jag att hälften av hans genialiska sidor borde tillskrivas Gwen. De var gifta men gick separata vägar ett par år senare, men de skilde sig aldrig. De fick dottern Nicole tillsammans, som också är en av huvudpersonerna i produktionen av tv-serien. Här ser vi i alla fall Gwen Verdon 60 plus när hon medverkar i tv-serien "Fame" och dansar sig igenom lite jazzhistoria med Debbie Allen. Det sprakar och blixtrar mellan de här två. Det är underbart att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar