Antal Besökare

fredag 10 maj 2019

Dancing in the dark - double feature - Steve & Gilda vs Fred & Cyd

Dagens Dans-Video är en variant av "Double Feature" - som förekom på amerikanska biografer förr i tiden - att man fick se två filmer efter varandra, men bara betala för en. Dessutom är det en sketch från Saturday Night Live som jag har letat efter i flera år. Och ÄNTLIGEN har jag hittat den. Det är en underbar sketch när Steve Martin ser Gilda Radner på en bar - och går loss som Fred Astaire gjorde i "The Band Wagon" med Cyd Charisse. Nu har något snille lagt ihop de båda dansnumren bredvid varandra. Känns kanske lite splittrat först. Men titta på dem var för sig. Jag älskar Steve och Gilda och det här är gjort med så mycket kärlek till genren. Och numret med Fred Astaire och Cyd Charisse är ett ikoniskt nummer. Det enda riktigt romantiska jag sett från koreografen Michael Kidd. Det är elegant och tidlöst. Jag gillar också hur dansen bara uppstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar