Antal Besökare

måndag 16 februari 2015

Favorit i repris: Liza Minnelli "I Gotcha" from "Liza With a Z"

Min blogg har hela februari månad Favoriter i Repris som tema, för er som missade när jag lade upp klippet för första gången. Här är det en video som både förändrade amerikanska tv-shower och som även blev grunden för allt det jag gör idag. Det är Liza Minnelli som dansar och sjunger "I Gotcha" från sin Emmybelönade tv-special "Liza With a Z" från 1972. Hon hade precis gjort "Cabaret" och bad Bob Fosse om att göra en tv-show med henne. Hon ringde Halston som fixade kläder, Kander & Ebb (som skrev "Cabaret") att skriva nya låtar, och Fosse gjorde något ingen gjort innan i tv-land: istället för gästartister och studio, så gjordes en show BARA med Liza och dansare på en teater. Live. En kväll. Och spelades in med filmkameror. Showen blev en succé och vann en Emmy och inga tv-shower blev sig lika efter detta. Jag såg den på tv då när den sändes....innan video och YouTube fanns och köpte skivan och försökte minnas vad jag sett, och koreograferade mitt första dansnummer. Jag och Inger Johansson vann en amatörtävling med numret, fick åka till DansForum i Stockholm och uppträda bland Cullberg och Cramer och Birgitta Egerbladh, och blev omskrivna i DN. SEN började jag dansa på allvar då alla tyckte att jag hade lite känsla för det där med dans och show. Så....."I gotcha" var startskottet för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar