Antal Besökare

måndag 27 september 2021

CHER - Disco Inferno

Dagens Dans-Video är ett klipp jag har lagt upp en gång tidigare. Det är ett klipp från en tv-special med CHER som sändes i svensk tv runt 1978. Ungefär samtidigt som jag skaffade en VHS-bandare och kunde spela in!!! På VHS-Kassetter!!! Det var ren magi. Då kunde man se det om och om igen. Nu var det rätt snålt med shower på svensk television på den tiden. En eller två per år. Max. Men jag började min stora samling då. Jag bandade alla shower. Alla musikalfilmer. Alla tv-shower som hade nåt dansframträdande. Och jag såg dem om och om igen. Nötte ut banden. Vi hade liksom aldrig sett Cher i Sverige på det här sättet. Amerikanarna var nog mer vana vid hennes extravaganta shower med kostymdesign av Bob Mackie. Här hade dessutom Saturday Night Fever slagit stort på biograferna, så Cher gör sin variant av "Disco Inferno" i en Mackie-dress som ser ut som dom har hällt smält glas på hennes kropp. Supersnyggt. Jag gjorde faktiskt en likadan outfit till Anki Bengtsson i KICKS, dansgruppen jag hade på 80-talet, till vår krogshow på Hamburger Börs sommaren 1982. Långa smala silverglaspärlor som träddes på fisklina och fästes på en hudfärgad body. Den vägde säkert 7-8 kilo och varje gång Anki snurrade så kom hela svepet av pärlor några sekunder efter och smällde till antingen henne eller vi killar som dansade bredvid. Så alla hade röda piskrapp på kroppen efter dessa. Det var tider det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar