Antal Besökare

måndag 15 februari 2021

Miss Piggy "The First Time It Happens"

Dagens Dans-Video är ett klipp ur filmen "The Great Muppet Caper" från 1981 när Miss Piggy drömmer sig bort i ett Fred Astaire-inspirerat musicalnummer. Det här var en av de första köpvideokassetter jag skaffade, när jag var i London. Jag hade haft en VHS-bandspelare i 3 år då, men det fanns väldigt lite filmer att köpa på den tiden. Men i London fanns det stora musik och film-varuhuset HMV (His Masters Voice) med flera våningar - och en videoavdelning som hade nästan allt. Res-kassan försvann rätt snabbt där. Eftersom det här var en av de första filmer jag hade så såg man den ju säkert tusen gånger. Det ska tilläggas att jag var ett stort Muppet Show-fan. Serien gick på tv och det var i mina ögon en genial serie. Mycket tack vare att ramhandlingen var backstage på en teater med allt vad det innebar. När vi gjorde två säsonger med "R.E.A - Roligt.Elakt.Aktuellt" för SVT, så 'lånade' vi en liknande ramhandling att mellan alla våra nummer fick man följa oss backstage och varje vecka hade vi nåt konstigt tema; att vi lekte Mamma-Pappa-Barn, eller att Sissela Kyle var mordhotad, eller att allt var Gotländskt....osv. Det här numret från "The Great Muppet Caper" är charmigt och väldigt fiffigt gjort. Inte nog med att de gjorde en hyllning till musicalfilmer - de gjorde även ett nummer som en hyllning till simdrottningen Esther Williams och hennes påkostade vattenbaletter. Det klippet har jag lagt upp här på bloggen för en massa herrans år sen, men här får ni det igen. Som bonus:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar