Antal Besökare

torsdag 6 februari 2020

Sidi Larbi Cherkaoui & Woodkid "I will fall for you"

Dagens Dans-Video är en fin koreografi från fenomenale Siri Larbi Cherkaoui. Jag älskar när vissa artister gör musikvideos och så låter dom dansare göra videon. Som här. Till Woodkids fina "I Will Fall For You" ser vi Drew Jacoby och Matt Foley. Så snygg koreografi och snyggt filmat. Älskar när Matt bara dyker upp i bild, som om dom delade på sig. Koreografin blir också intensivare och intensivare ju längre den pågår. Jag kände inte till Siri Larbi's verk förut, och fick först upp ögonen för honom när han gjorde den vackra vackra valskoreografin till filmen "Anna Karenina" för några år sedan. Siri är belgare och har gjort över 50 verk över hela världen. Han har studerat dans bl.a på P.A.R.T.S som styrs av Anne Teresa De Keersmaeker. Där lärde han sig teknik från koreografer som William Forsythe, Pina Bausch och Trisha Brown. Han har även studerat hip hop och modern jazz. Han har gjort stora balettverk som t.ex "Pluto" i Tokyo och har fått två Laurence Olivier Awards. Sen 2015 är han artistic director på Royal Ballet of Flanders där han satt upp sina verk "Fall", "Exhibition", "Requiem" m.m 2016 gjorde han "Icon" för GöteborgsOperans balett. Här kan ni titta på den fina valsen från "Anna Karenina" (jag älskar den här valsen. Och musiken. Jag får gåshud varje gång jag ser den och hör den)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar