Antal Besökare

söndag 24 november 2019

Narcissus

Dagens Dans-Video är en fantastiskt fin dansfilm av Norman McLaren som handlar om Narcissus - mannen som blev så kär i sin egen spegelbild när han såg den i vattnet. Han blev helt fångad i sig själv och kunde inte se andra. Han böjde sig så långt mot ytan att han föll i - och drunknade. Så att vara narcissist är att vara självupptagen och förälskad i sig själv. Det här var en av de första riktiga dansfilmer jag hade på VHS. Jag spelade in den i början av 80-talet när den sändes i tv, och nötte nästan ut den. Det är väldigt konstnärligt filmat. Vacker koreografi av Fernand Nault och dansar gör Jean-Louis Morin som Narcissus, Sylvie Kinal som nymfen och Sylvain LaFortune som vännen. Jag lade upp den här på bloggen redan 2012, men den blev bortplockad, och jag gissar att väldigt få av mina fans har sett den. Perfekt som söndagsmatiné.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar