Antal Besökare

torsdag 26 april 2018

Taylor Sieve & Robert Roldan "The Man That Got Away"

Dagens Dans-Video är en throwback Thursday-video; tillbaka till säsong 14 av "So You Think You Can Dance" och en favorit med två av mina favoriter; Al Blackstone som koreograf och Robert Roldan som dansare. Al Blackstone gör alltid så snygga jazzkoreografier, i sann Theatrical Jazz Dance-tradition - fast han hittar alltid nåt nytt och fräscht i det hela. Jag längtar tillbaka till kvällarna då man tittade på "So You Think You Can Dance" innan kanal 5 började gömma undan serien, eller innan upphovsmakarna började ändra formatet. Jag hade tv-rum i källaren på den tiden och stor filmduk, så jag drog på högsta volym och satt och njöt och rös av de makalösa koreografierna och prestationerna. Ibland blev man så lycklig att man ville ställa sig upp och applådera efter ett nummer. Jag tycker att "So You Think You Can Dance" tog ut både showdansen och contemporarydansen till den breda massan och skapade starka dansnummer som tog tittaren med storm. Många emotionella koreografier som kunde snabbt berätta en historia som rörde oss. Den moderna dansen har i Sverige mer sett ut som en parodi på dans (tycker jag). Man kryper på golvet, man gör udda saker, sällan synkront, sällan väldigt tekniskt. Jag har alltid gillat koreografer som Forsythe, Kylian och dom - som gör att dansarna måste vara starka, tekniska och bländande. Och just det tyckte jag att programmet tog fram. Man visade att contemporary dance kan beröra, kan få oss att känna och samtidigt häpna över hur tekniskt skickliga dansarna är. Jag vet också att det finns personer i dansvärlden i Sverige som tycker att programmet förstört den moderna dansen och gjort den kommersiell och till en gymnastikuppvisning. Men då har dom missat målet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar