Antal Besökare

söndag 3 juli 2016

Zizi Jeanmaire "Mon Truc en Plumes"

Dagens Dans-Video har under juli månad Favoriter i repris som tema, då jag plockar fram guldkornen bland de 1.800 videos som ligger på min blogg. Dels för att många av er kanske har missat några av dem, och OM ni redan sett dem så är de väl värda att ses igen. Idag är det ett av de bästa shownummer jag vet - "Mon Truc En Plumes" som franske koreografen Roland Petit skapade åt sin hustru, balettdansösen och showartisten Zizi Jeanmaire. Hon blev världsberömd då hon var den förste som försäkrade sina ben, för över 1 miljon kronor. Styck. Zizi varvade sin karriär som ballerina och showartist. Hon gjorde gigantiska scenshower, men på ett smart och till synes enkelt sätt. Det här numret blev hennes signatur. Det ser så enkelt och lekfullt ut, men är i själva verket rätt komplicerat att få till. Det krävs en oerhörd precision. Numret heter som sagt "Mon Truc en plumes" och betyder "Mitt trick med fjädrar" - och det är precis vad det är. Plymerna och den lilla svarta är designade av Yves Saint Llaurent som var Zizi's favoritdesigner och bästa vän. Jag återskapade det här numret i en revy med Johan Ulveson, Magnus Uggla och Johan Rheborg på Cirkus 2009, där Johan Ulveson klädd i en lika kort svart klänning sjöng en sång om hur det är att vara man "En Riktig Karl" hette den i min översättning åsså körde han loss bland 16 plymer. Otroligt roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar